Adakah anda tahu perasaan apabila anda berdiri di balkoni rumah pangsa, atau menaiki roda Ferris, dan anda tiba-tiba menjadi pening, tangan saya menjadi sejuk dan kakinya diburu dengan khianat?Takut akan ketinggian  atau acrophobia adalah salah satu fob yang paling biasa yang diketahui oleh manusia.

Takut ketinggalan, tentu saja, masing-masing sebagaikomponen naluri pemeliharaan diri. Di sini hanya pada ketakutan ketinggian berkembang menjadi fobia. Acrophobia berlaku di hampir 5% penduduk dunia. Ramai orang tidak boleh meneka selama bertahun-tahun bahawa mereka mempunyai ketakutan terhadap ketinggian, tetapi ia berbaloi untuk seseorang berada di atas bumbung bangunan bertingkat tinggi atau memanjat gunung tinggi, dan kemudian fobia itu merasakan dirinya sendiri.

Selalunyaakrofobia berjalan seiring dengan aerophobia. iaitu takut akan terbang ketika seseorang mengalami ketidaknyamanan yang melampau ketika berada dalam pesawat atau helikopter. Tetapi tidak semestinya. Seseorang biasanya boleh merasa berada dalam pesawat pada ketinggian beberapa ribu meter dan pada masa yang sama mengalami ketakutan panik ketika berdiri di atas bangku.

Gejala acrophobia adalah: sesak nafas, peningkatan berpeluh, pening, mulut kering atau sebaliknya meningkat air liur, degupan jantung yang dipercepatkan, suhu badan yang lebih rendah, mengakibatkan kesakitan sejuk, di samping itu, seseorang tidak boleh bercakap dan berfikir secara logik. Tindak balas pertama ialah merebut sesuatu dengan pegangan mati.

Pakar psikologi berkongsi ketakutan terhadap ketinggiandua subspesies: takut kehilangan kawalan dan melompat dari ketinggian dan takut kehilangan keseimbangan dan jatuh.

Acrophobia boleh berlaku pada manusiawalaupun dia benar-benar tegas di atas tanah. Dalam kes ini, cukup untuk melihat seseorang yang berada pada ketinggian yang ketara, sama ada ia adalah juruelektrik pada lajur voltan tinggi atau kiddies di atas bumbung rumah. Seseorang yang menderita acrophobia secara tidak sedar mengaitkan dirinya dengan siapa yang dia lihat, dan ini telah menyebabkan dia menyerang ketidakselesaan yang teruk.

Terdapat beberapapenyebab acrophobia.  Pertama sekali, ini adalah sistem vestibular yang lemah. Seseorang menjadi sukar untuk bergerak di ketinggian, jadi bagaimana baki badan, anggaran jarak yang distorsi. Di samping itu, ketakutan terhadap ketinggian telah dihantar kepada kita oleh warisan dari nenek moyang kita sebagai naluri pemeliharaan diri. Dan perkara terakhir yang sering menjadi penyebab acrophobia, adalah trauma yang dikaitkan dengan ketinggian. Orang mungkin tidak ingat ini, terutamanya jika penurunan berlaku pada awal kanak-kanak. Ramai untuk membangunkan ketakutan yang cukup untuk terjatuh dari buaian di peringkat awal atau jatuh dari pokok di tadika. Ingatan ketinggian itu selalu menjadi rasa sakit menjadi fobia yang menghantui.

Apa yang perlu dilakukan kepada mereka yang menunjukkan ketakutan terhadap ketinggian? Anda tidak boleh menyembunyikan nyawa anda dari ketakutan anda, mengelakkan banyak kegembiraan dalam kehidupan yang berkaitan dengan ketinggian.

Pakar psikologi mengatakan bahawa, seperti mana-mana fobia,vertigo boleh dirawat. Terdapat banyak teknik yang berkaitan dengan cara mengatasi acrophobia, bahkan klinik khusus dibuka yang terlibat dalam membantu orang menyingkirkan gangguan ini. Tetapi, dengan kekuatan kehendak dan keinginan yang besar, anda boleh melawan masalah ini sendiri. Pertama sekali, adalah perlu untuk memahami bahawa ia adalah perlu untuk anda, dan bukan untuk seseorang.

Cara termudah untuk menghilangkan ketakutanuntuk berhadapan dengannya. Untuk memulakan, lakukan percubaan mental: bayangkan bahawa anda melompat dengan payung terjun, mendaki ke puncak atau anda meninggalkan di balkoni pencakar langit. Mental mengatasi ketakutan anda dan cuba membawanya ke akhir.

Langkah seterusnya adalah tindakan.Keadaan utama terapi sedemikian adalah keselamatan. Tidak perlu memanjat batu tanpa insurans atau skydive tanpa pengajar. Mula kecil, cuba berfikir secara positif dan pastikan diri anda benar-benar mengancam apa-apa. Secara beransur-ansur meningkatkan ketinggian yang anda boleh naik.

Peranan yang sangat penting dalam rawatan acrophobia dimainkan olehsokongan psikologi. Jika orang lain berada di dekat anda, anda akan berasa lebih yakin dan tenang. Akan memainkan peranannya dan keinginan untuk membuktikan bukan hanya kepada diri sendiri bahawa anda boleh berbuat apa-apa.

Jika percubaan bebas untuk mengatasi ketakutan terhadap ketinggian tidak membawa hasil yang diinginkan, kemungkinan besar,punca ketakutan terletak pada zaman kanak-kanak anda. Sesuatu yang mencetuskan perkembangan acrophobia. Dalam kes ini, adalah yang terbaik untuk menghubungi ahli psikologi. Pakar akan membantu untuk mengetahui sebab ketakutan, dan, mengetahui sebabnya, lebih mudah untuk mengatasi fobia itu sendiri.